Mats spelbord, dag 1.

Morgonen började som vanligt med kaffe och en face-rape senare startar jag min blogg.

"Raxhammer, lord of gubbs" var Johans roliga påfynd, idén växte fram och nu sitter jag här och bjuder in dig till min värld av figurmålning och landskapsbygge.

Vällkommen!


Dagen till ära startade jag ett litet miniprojek: jag ska bygga ett spelbord på max två veckors tid.
(peppar, peppar ta i trä)
En vän från Borlänge vid namn Mats frågade mig förra veckan om jag hade möjlighet att pilla ihop ett spelbord åt honom, förutsättningarna var enkla; jag ska bara använda mig av games workshops egna färdiggjutna plastlanskap, så redan där var 50 % vunnet!
Det som fattas är lite färg, fix och don.
Mats bad om två saker Temple of Skulls och Arcane Ruins och gärna lite skog på det som vid ett senare tillfälle ska toppas med GWs egna spelbord.
Ett snabbt besök på regeringsgatan för att skaffa fram plasten, nu kör vi!

Steg 1. Förvaring
Ett litet krav på det hela var att allt ska va lätt att förvara, samt ta med sig vid olika tillfällen, slänga in i baksättet å åka så att säga. Flyttkartonger är beprövade och används av rotmos, vår lilla lokala spelförening i Blg. Så det var bara å köra på det. Men för att maximalt utrymme i papplådan å lyckas klämma i lanskap för ett bord (2 stora ruiner och 3 skogar, samt ev nått mer) så var första steget att bygga 2 våningar i lådan.
Jag köppte några 1meters längor med träpinnar, ca 2x2cm i bredd på den lokala hobbyafären för att av det bygga en invändig ram. Samt en MDF skiva att använda som "hyllplan".
Sedan var det bara å mäta ut längderna å såga. trycka dit träpinnarna med trälim. såga ut MDF skivan efter måtten på botten av kartongen, runda hörnen för att lättare få i den samt såga ur två halvsirklar på vardera kortsida för att kunna lyfta den i och ur. Allt som allt tog det mindre än 15min att göra (förutsätter att man har allt material på plats).  Estetiskt vackert, NEJ! Enkelt, funktionellt och billigt, JA! En flyttlåda kostar ca 30Kr. Träpinnarna kostade inte mycket om man inte har ett par liggandes hemma och trälim är trälim.
(Eltejpen på bilderna sitter där endas för att hålla ihop vikbitarna i lådan medans trälimmet härdar, jag förutsätter att den aldrig mer ska vikas ihop i limmar därför allt i den för bättre stabilitet)
Lådan med    

Med Förvaringslådan färdigbyggd kunde jag nu gå över till lanskapsbitarna. Temple of skulls var den bit som skulle komma att bli störst. vilket gjorde att den fick ta bottendelan av lådan. Genom att ha lådan på plats kunde jag ta exakta mått för att va säker på att den skulle få plats, både på höjd och bredd/längd.
Som bottenbas använde jag mig av en 8mm MDF skiva, jag föredra MDF skivor för dom är ashårda, alltså knäcker man dom inte i första taget, dom håller sig platta, jag hatar när man bygger lanskap å i slutet visar det sig att skivan man byggt det på har form som en banan, det ska ligga slätt mot bordet!
Plasera modellen på skivan och rita sedan runt den med ett lagom mått ut från kanten, gärna vågiga former (min åsikt) för det ger ett finare intryck på bordet. Recktangulära och kvadratiska former passar bättre till cityruiner.
8mm mdf är hård så jag använde mig av en sticksåg för att såga ut skivan. Med en vanlig morakniv täljde jag sedan kanterna för att få en sluttande form, avslutat med att jämna ut med sandpapper.
Samma sak till Arcane ruins med skilnaden att jag använde en 3 eller 4mm mdf(väldigt osäker på måttet men betydligt tunnare än den tidigare). mdf är säkert inte idiotsäkert så ju tunnare dessto lättare att trät slår sig och man får en banan. men det borde funka, återkommer med info ifall det blir banan.
ingen morakniv till den tunna mdf skivan, där räker ett lagom grovt sandpapper.
sedan var det bara att limma på bitarna. Vanligt trälim. Men jag säkra genom att även skvätta på lite epoxy lim, man kan alldrig va nog säker. jobbigt om det skulle lossna.


  

För att få bitarna lite roligare limmade jag sedan dit GW träd. Skippade plastlöven, dom ser mycket bättre ut utan och för att det lutar åt att det ska vara snö på allt och där jag lever så faller löven av på vintern, alltså måste dom göra det i rymden också.
Det var ungefär det jag hann med att göra idag.
God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0