Snö.

Inte mycket gjort sedan sisst, långa dagar på jobbet ger lite tid vid skrivbordet.
Men lite har ialla fall hänt. Efter limmet härdat och och allt satt på plats spacklade jag alla fogar, ex där lanskapsbiten möter bottenplattan. Plastic paddings Super spackel funkar fint, härdar fort och man kan fortare ta sig till nästa steg villket är att limma på sand och sten med trälim blanndat med en liten skvätt vatten pennslat på där man vill ha mer sten och sand. Vattnet i limmet har jag bara för att limmet ska kunna trännga in bättre mellan sandkornen och stenarna. Sedan var det bara att låta stå över natten för att ge limmet tid att härda ordentligt.
Jag sprayade sedan bitarna med chaos black. Där jag limmat på sten och sand målade jag med adeptus battlegrey och codex grey som bas, blött i blött för att få jämnare övergångar mellan mörk och ljus.
Sedan när allt torkat var det bara att börja måla, eller snarare en hel del drybrushing.
Starta med att gå över allt med codex grey följt av astronomican grey. man kan säkert fortsätta upp till skull white men jag tycket det fick duga. För att bryta allt det gråa brushade jag sedan på lite camo green.
Träden valde jag den här gången att ta snabbast möliga väg med, itsället för att måla dem i en annan färg, typ brun så fick dom bli i samma ton som det övriga. Orkar dessutom inte lägga ner för mycket jobb på något som jag senare ska dränka in i snö.
Har alldrig tidigare byggt lanskap med GWs snöpullver förut så nästa steg var jävligt spännande, att hälla på snön.
Åter igen använde jag mig av vanligt trälim, en gnutta vatten, samt en del vit färg vilket skulle hjälpa mig att snabbare få snön täckande då jag redan visste att jag skulle komma att behöva lägga några lager snö på varan för att få en "vitare" känsla och inte låta basfärgen tränga igenom och störa. Vill man få en frostigare kännsla funkar det nog alldeles utmärkt att bara köra med ett lager snö utan färg i limmet. men jag ville få det så vitt som möjligt.
Snön var alls inte lika lätt att jobba med som ex gräsflingorna villket gjorde att jag sket i att täcka bassidorna på den lilla ruinen (Arcane ruins, den bit som nu är klar) i snö och målade på astronomican grey istället.
Och ungefär dit har jag hunnit med det just nu. en bit klar och nästa påbörjad. Det ser väll hyffsat ut i mina ögon   men jag behöver helt klart öva mer på att måla samt bygga snöbord. Fördelen är dock att det går fort som fan att göra, då man i stort sett täcker det mesta i snö, lite grundjobb först bara sedan är saken biff.
God natt sverige!


Oj, glömde visst en lien sak. efter jag sprayat allt med chaos black så sprayade jag även på med grå färg lite lätt här och där för en skifftande grundton. Den grå sprayfärgen är Vallejos Aerosol Primer 28011-GREY. Den är snarlik GWs färg på plsten som figurerna gjuts i.

Kommentarer
Postat av: Erik Ivarsgård

Ja visst är mina Pinkys söta!

Haha ja nu är det ju så att det där bordet är mycket mer organiserat på bilden än vad det är nu. Men vad skulle du ändra för att det ska bli en 10/10...

2010-09-12 @ 19:28:20
URL: http://zachnafein.blogg.se/
Postat av: Erik Ivarsgård

Tack för underbar info. Jag håller på att ska bygga mitt fantasybord till Snö. Spelar ju darkelves och det passar najs med snö på dem...

2010-09-12 @ 19:35:36
URL: http://zachnafein.blogg.se/
Postat av: Raxen

japp, det är dom. men visst suger det när GW plötsligt plockar bot en färg ur sitt sortiment, märkte själv att den rosa var borta när jag skulle måla svampar, så du är ialla fall inte ensam om att bli frustrerad på GW.

hehe, ja skrivbordet är ju redan prfekt så det är väll småsaker, lackad bordyta för lättare underhåll kanske. men 9/10 för mig är väll det bästa man kan ge nått. 10/10 är ju det bästa som finns, och eftersom allt alltid kan bli bättre så är det omöjligt att ge något 10/10, lite så tänker jag.

Du får skriva lite om vad du tycker om att bygga snö sedan. kul med med info.

2010-09-13 @ 10:23:15
Postat av: Erik Ivarsgård

Ja det är inte roligt alls men jag pratade med Mumin som har butiken i Ornäs och Squid pink från vallejo är samma som tentacle pink. Ja det är sant men jag tycker det är sjukt bra också så det är väl det viktigaste.



Jag tycker egentligen inte så mycket mer än att det ser sjukt bra ut. Jag har testat lite med bikarbonat blandat med vatten, ice blue och trälim sen strött lite mer bikarbonat över det för att göra snö. Det funkar bra det med.

Jag gillar det du gjort, speciellt det när det ligger inne i skrevor och sånt på ruinen och sånt. Ska själv göra det på min plan och tänkte ta inspirationen från dig då.

2010-09-18 @ 14:56:46
URL: http://zachnafein.blogg.se/
Postat av: Anonym Spelare.

Snygga grejjer men jag tycker att det är jävligt B att du köpt färdiga plast-träd. Man kan faktiskt göra sånt själv betydligt billigare och snyggare.

2011-03-07 @ 15:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0